یک نکته مهم در زمینه انواع روش‌ های تخفیف

نکته جالب و قابل توجهی در زمینه تخفیف وجود دارد: به نظر می‌رسد در خریدهای جزئی یا روزانه، غالب افراد، تخفیف‌های درصدی را نسبت به کسر یک مبلغ مشخص از قیمت کالا ترجیح می‌دهند.

بگذارید با یک مثال ساده توضیح بدهیم. فرض کنید نمایندگی یک فروشگاه کیف و کفش از یک برند معتبر را دارید. حالا قصد دارید روی مجموعه کیف‌های مسافرتی موجود، تخفیف اعمال کنید. قیمت هر کیف بین 550 تا 850 هزار تومان است و شما دو شکل از تخفیف را برای آن‌ها در نظر گرفته‌اید: در حالت اول مشتری می‌تواند هر کدام از کیف‌ها را با کسر 300 هزار تومان بخرد. در حالت دوم، تخفیف 30 درصدی بر روی تمام کیف‌ها اعمال شده‌است. با اعمال تخفیف سی درصدی، قیمت نهایی این محصولات بین 385 تا 595 هزار تومان خواهد بود در حالی‌که کسر 300 هزار تومان این رقم را به 250 تا 550 هزار تومان می‌رساند. بنابراین حالت الف صرفه اقتصادی بالاتری برای مشتری خواهد داشت؛ اما حدس بزنید انتخاب مشتری کدام است؟! بله! اغلب مشتریان جذب تخفیف‌های درصدی می‌شوند و گزینه ب را انتخاب می‌کنند. برای کالاهای لوکس و سرمایه‌ای و به‌طور کلی کالاهای گران‌قیمت موضوع کاملا برعکس است. خریدار ترجیح می‌دهد هنگام خرید یک اتومبیل به ارزش 650 میلیون تومان، 50 میلیون تومان تخفیف بگیرد تا 5%! در حالی‌که حالت درصدی برای او به‌صرفه‌تر است. جونا برگر، بازاریاب موفق و نویسنده معروف، این مرز را حدود 100 دلار می‌داند. ما می‌توانیم آن را حدودا یک میلیون تومان در نظر بگیریم. برای کالاهای کمتر از یک میلیون تومان از تخفیف درصدی استفاده کنید و برای محصولات گران‌تر، کسر مبلغ مشخصی را به‌عنوان تخفیف در نظر بگیرید.

نظرات کاربران